Laatste nieuws

'Als je er even helemaal doorheen zit, zijn we er voor elkaar'

04-04-2022
Floreer
Ze werd door haar Pabo-stagebegeleidster getipt. Daltonschool Het Palet was echt wat voor Joy Oerlemans, dacht zij. “Ik heb haar onlangs nog gemaild”, vertelt Joy een paar jaar later. “Omdat ik haar zo dankbaar ben dat ik hier terecht ben gekomen.”

Joy Oerlemans (24) is net terug van kamp met groep 8 van Het Palet. “Het was in een woord fantastisch. Zo mooi om het laatste jaar met elkaar af te sluiten.” En het is niet eens haar groep. Ze heeft de kampweek gewisseld met de vaste leerkracht van groep 8. Die kon niet op kamp en heeft haar groep 6/7 overgenomen. “Maar ik ken groep 8 natuurlijk wel goed. Van vorig jaar en omdat je op deze kleine school sowieso alle kinderen kent.”

Joy wist van jongs af aan al dat de voor de klas wilde staan. “Ik speelde altijd schooltje en was graag de baas”, lacht ze. “Bovendien was ik best een brutaaltje. Een keer zei een leerkracht tegen mij dat ik zelf maar juf moest worden als ik het zo goed wist. Dat heb ik toen in mijn oren geknoopt.”
Ze heeft geen moment spijt gehad van haar keuze. “Je komt altijd wel een leerling tegen met wie je een bijzondere klik hebt. Voor wie je echt wat kan betekenen. En andersom! Dat die leerling wat voor jou kan betekenen. Dat maakt het onderwijs zo lonend. Het is het harde werken dubbel maar dwars waard.” En dat dat wordt gewaardeerd bleek toen ze terug kwam van kamp. “Toen werd ik letterlijk besprongen door mijn eigen leerlingen. Ze hadden een fantastische week gehad met mijn vervanger maar waren blij dat hun eigen juf weer terug was.”

Goede feedback
Joy is op Het Palet in Nieuw Vennep terecht gekomen via haar laatste stage. Eerdere stages liep ze op scholen die een stuk groter waren. “Daar had ik het gevoel dat alleen mijn mentor mijn naam wist. Ik werd ook ‘de stagiair van …’ genoemd. Erg onpersoonlijk vond ik dat. En dat werkt door in het onderwijs. Als ik het gevoel had dat we met een bepaald kind iets moesten, dan zei ik dat tegen mijn mentor maar dan verdween het. Iedereen had het te druk en dan laat je het als nieuwkomer daarbij.”
Bij Het Palet gebeurt dat niet. “Iedereen, ook de directie, kent alle kinderen. Dus iedereen weet direct over wie je het hebt en wat je bedoelt. Dat schakelt zoveel makkelijker en sneller. Daardoor gebeurt er ook daadwerkelijk iets.”

Die gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle kinderen én voor de gehele school, vindt Joy van grote waarde. “We staan er met elkaar voor en zo dragen we dat ook uit. We kennen elkaar hier goed. Daardoor lopen we makkelijk bij elkaar naar binnen, je vraagt gemakkelijk om advies en krijg je ook goede feedback.”

Warm team
Als jonge leerkracht krijgt Joy ondersteuning van een beeldcoach. Dat is een begeleidster die voor Floreer alle nieuwe leerkrachten begeleidt door hun lessen een aantal keer per jaar op te nemen op video. “Die kijk je dan samen terug en dan besprek je wat er goed gaat en wat beter anders kan. Als ik problemen heb of iets niet lekker vind gaan, mail ik haar ook. Dan krijg ik advies of soms komt ze langs om te kijken. Ze fungeert als mijn achterwacht. In de dagelijkse praktijk word ik dus door het hele team en de complete directie begeleid.”

“We zijn een warm team. Als je er even helemaal doorheen zit, zijn we er voor elkaar. We kunnen goed met elkaar praten over het onderwijs en hoe we het willen vormgeven. Dat vind ik erg interessant. Want iedereen komt met andere inzichten. Zeker als je jong bent en net vier jaar theorie achter de rug hebt zoals ik, is dit zo veel leuker dan alleen maar voor je klasje staan.”
 

Inspirerend traject
“We werken aan een nieuwe onderwijsvisie. In dit traject kijken we kritisch naar ons huidige onderwijs en bespreken we wat we willen veranderen. Wat voor heeft nut heeft het en wat kan beter op een andere manier. Waarom, bijvoorbeeld, zitten we altijd aan tafeltjes om onderwijs te volgen? Op die manier ontwikkelen we met elkaar ons nieuwe onderwijsconcept.” 
Joy vindt dit traject heel inspirerend. “Ik krijg door al die gesprekken zoveel nieuwe ideeën. Variërend van grote onderwijsinzichten tot praktische tips van een collega waar ik gelijk de volgende dag wat aan heb in de klas.” 
Sowieso is Joy voorlopig nog niet uitgeleerd. Naast de korte praktische cursussen die ze bij de Floreer Academie volgt, wil ze in de komende vijf jaar een post-hbo studie Gedragsspecialist volgen. “De directie ondersteunt dat van harte. Zij juichen het toe als er meer kennis de school in komt dus dat is heel stimulerend.”