'Heel inspirerend om zoveel inspraak in het onderwijs te krijgen'

04-04-2022
Floreer
Hij heeft heel veel inspraak op ‘zijn’ school. Dat vindt Luuk Zwaan een van de grootste pluspunten aan daltonschool Het Palet in Nieuw-Vennep. “Wij zijn hier echt als team met het onderwijs op deze school bezig.”

Luuk (36) staat sinds zes jaar voor de klas. Voor groep 4/5 van Het Palet, een daltonschool in Nieuw-Vennep. Hij begon zijn loopbaan als zwemleraar. “Maar er zat meer in ontdekte ik. Omdat ik mijn hele leven al graag kinderen help ben ik de Pabo gaan doen.”
Tijdens een stage ontdekte hij het daltononderwijs. “Dat ligt dicht bij mijn visie op het onderwijs. Kijken wat voor vrijheid kinderen aankunnen en dat geven. Het draait om verantwoordelijkheid, goed leren plannen, dat soort zaken. Het is geen ingewikkelde onderwijsvorm. Veel scholen die met de tijd zijn meegegaan gebruiken aspecten van het daltononderwijs.”

Niets te gek
Met 130 leerlingen is Het Palet een zeer overzichtelijke school. Iets wat Luuk goed bevalt. “Ik vind het fijn dat wij hier met het complete team als groep samenwerken aan het onderwijs. Mijn vrouw werkt op een grote school en ziet sommige collega’s amper. Dat is niets voor mij. Ik houd van deze schaal. We doen veel samen met de hele school. Met themaweken trekken we de raarste dingen uit de kast. Voor dit team is niks te gek. Zo heb ik weleens als Rapunzel op het balkon gestaan met mijn vlecht naar beneden. De kinderen vinden dat geweldig natuurlijk. En wij ook! Zo wil ik graag werken.”
Het team is bovendien prettig gemêleerd. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd en er zijn twee mannelijke collega’s. “Dat maak je als man in het basisonderwijs ook niet overal meer mee.”

Trots
Luuk is als startende leerkracht erg goed geholpen, vindt hij. “Stichting Floreer heeft een programma voor startende leerkrachten. Omdat dit een kleine school is, hebben je collega’s en directie gewoon goed in de gaten hoe het in jouw groep gaat. En zodra iets wat lastiger is, helpen ze jou. Bij gesprekken met ouders bijvoorbeeld. Ik heb mij daardoor altijd zeer gesteund gevoeld.”
Behalve gesteund voelt hij zich ook serieus genomen. “Je bent hier als leerkracht betrokken bij de hele school. Ik vind het heel inspirerend om zoveel invloed te krijgen van de directie. Dat betekent ook dat er regelmatig overleg is. Maar dat heb ik er graag voor over want daardoor is het wel ónze school. De afgelopen jaren hebben we een flink traject gevolgd om de leerresultaten omhoog te krijgen. Dat is goed gelukt dus daar mogen we echt trots op zijn.”

Recentelijk heeft de school Stichting Leerkracht in de arm genomen. Die organisatie gaat uit van de kracht van het team. “We stellen met elkaar een doel en kijken bij elkaar in de klas hoe die ander dat aanpakt. Zo leren we van elkaar en lossen we gezamenlijk de problemen op. Dat blijkt met zo’n mix van ervaren en jonge docenten als wij hebben, echt heel waardevol.”

Energie
 “Grote scholen zijn vaak meer in trek bij sollicitanten maar ik heb dat nooit begrepen. Misschien is dat omdat er in het onderwijs veel nadruk wordt gelegd op robuuste scholen. Dat stoort mij, want daarmee suggereer je dat het op kleinere scholen moeizaam gaat. Terwijl er bij ons zoveel energie is. Het draait hier echt hartstikke goed. Op grote scholen ben je vaak meer met je eigen klasje bezig maar wat een kleinere school als deze juist superleuk maakt is dat je alle collega’s en alle kinderen kent en dat je met z’n allen aan deze school bouwt.”